עייפים? כל מה שחשוב לדעת על שינת תינוקות בשנה הראשונה

איך תצליחו להרגיל את התינוק החדש שלכם לישון בלילות? ובכן, קרוב לוודאי שהוא ילמד זאת בכוחות עצמו בקרוב, ואולי יזדקק לעזרה מעטה מכם, ההורים, כדי שתלמדו אותו איך להרדים את עצמו. לכולנו יש מחזור שינה שמעביר אותנו למצבים של עוררות קלה במהלך הלילה, וכולנו צריכים ללמוד את המיומנות החשובה, לחזור ולהירדם שוב.

כיוון שכולנו מתעוררים קלות מספר פעמים בלילה, במעברים של מחזור השינה, המפתח הוא להרגיל את הפעוט להירדם בעצמו מיד לאחר שהוא מתעורר, ללא עזרתכם. אלא אם כן מדובר במחלה או למשל בחום אצל תינוקות, המפריעים להירדמות, ואז צריך לטפל במחלה, לא בבעיית ההירדמות.

שינה כל הלילה

תינוקות מבלים כ-16 שעות בממוצע ביום, בשינה. השינה שלהם מחולקת ל-6-4 פרקי שינה מסביב לשעון, אשר מופרדים על ידי שעות קצרות יחסית של ערנות. בשנה הראשונה, השינה מתרכזת בעיקר בלילה, והשינה בשעות היום מתחילה לרדת באופן דרמטי. בד בבד, הופכת שנת הלילה לרציפה יותר, ומספר הלילות והשעות שבהם התינוקות ערים בלילה, הולך ופוחת.

תהליך זה מוביל ל׳שינה כל הלילה׳, אשר מושגת על ידי רוב התינוקות בשנתם הראשונה. יחד עם זאת, כ-30%-20% מהתינוקות, ממשיכים לחוות שינה מקוטעת, התעוררויות תכופות וקושי להירדם. תסמינים שהופכים לבעיית השינה העיקרית שלהם בשנתיים הראשונות לחייהם.

הגיע הזמן לישון

כאשר תינוקות לא ישנים מספיק זמן, הם נוטים להיות עצבניים, נסערים והיפראקטיביים וקשה להרגיע אותם. סימני עצבנות אלה מיידעים את ההורים שהתינוק שלהם מוכן לשינה. הורים רבים יודעים שכאשר הם מפספסים את זמן השינה של התינוק, יהיה לו הרבה יותר קשה להירגע ולהירדם.

הסיבה לכך היא שלתינוק, כמו למבוגר, יש שעון ביולוגי פנימי המקל עליהם להירדם בשעה מסוימת, ומקשה עליהם להירדם בשעות אחרות. שמירה על לוח זמנים קבוע מסייעת לתינוק להסדיר את השעון הביולוגי שלו ולפתח דפוסי שינה בריאים.

התינוק מתעורר בלילה

תינוק ממוצע מתעורר כ-3-2 פעמים בלילה. תינוקות מסוימים מפגינים יכולת להרגיע את עצמם ולחזור לישון, בעוד שאחרים זקוקים לעזרה הורית.

תינוקות, שלומדים להירדם במיטה ללא סיוע, מתעוררים בלילות לעתים רחוקות יותר, וזקוקים פחות לעזרה הורית לחזור ולהירדם כאשר הם מתעוררים. לכן, על מנת למנוע בעיות שינה, מומלץ לעודד את התינוק להירדם במיטתו כבר בהתחלה. בנוסף, חשוב לקבוע גבולות ברורים בין הפעילויות בשעות היום לבין האינטראקציות והאווירה בזמן השינה, המעודדת אפלוליות, שתיקה והירדמות.

השפעת השינה על ההתפתחות הפיזית

הפרעת שינה כרונית ומתמשכת עלולה להוביל לתשישות, לנזק פיזי לרקמות הגוף, לתפקוד לקוי של המערכת החיסונית, לסטרס רציני ואף למוות. הורמון הגדילה, האחראי על הגדילה הפיזית של התינוק, מופרש בעיקר בשלבי השינה העמוקים של התינוק. אם כך, הפרעת שינה חמורה עלולה להוביל להפרשה לא מספקת של הורמון זה, ולפגיעה בהתפתחות הגופנית.

לכן, חשוב מאוד לטפל בהפרעות השינה. כדי לעזור לכם, הנה כמה טיפים יעילים.

טיפים להורים

  • לקראת השינה, הקפידו להניח את התינוק על הגב ולהימנע ככול האפשר משינה על הבטן.
  • נסו לקיים שגרה יומית קבועה אשר תסייע לתינוק לפתח את השעון הביולוגי שלו, ואת הכישורים להרגיע את עצמו.
  • אם אתם רוצים שהתינוק יישן במיטה שלו, נסו לעודד אותו מוקדם יותר להירדם במיטה עם מינימום סיוע. זה חשוב במיוחד לתינוק רגיש ובעייתי מבחינת השינה.
  • אם השינה של התינוק היא רגישה, נסו להימנע מהענקת גמולים במהלך הלילה.
  • נסו למזער את המעורבות שלכם בהירדמות התינוק, ולעודד אותו לחזור לישון במיטתו תוך מתן עזרה מינימלית ברגע שהוא מתעורר בלילה.
  • אם התינוק שלכם מתעורר פעמים רבות בלילה, נוחר או סובל מקשיי נשימה בלילות באופן עקבי – בקשו עזרה מקצועית. ישנם טיפולים יעילים מאוד עבור הפרעות אלה, ואין שום סיבה שהתינוק שלכם יסבול מבעיות אלה לאורך זמן, וגם אתם לא צריכים לסבול בגלל זה, ולא לישון כראוי בלילות.

בין הטיפולים היעילים להתמודדות עם הפרעות שינה, נמנים גם הפיזיותרפיה וההומאופתיה. לדוגמה, הורים פנו להומאופת ילדים כדי שיסייע לתינוק לישון בלילות, ולאחר טיפול שכלל פיזיותרפיה לשחרור מנח הראש ורמדי בטיפות, התינוק החל לישון בלילות, הפסיק להתעורר בבכי מר בגלל גזים וכאבי בטן, והפך לתינוק הרבה יותר רגוע.

באופן כללי, ההומאופתיה עומדת לצד ההורים לכול אורך הדרך, גם כשהילד יגדל ויתחיל ללכת לגן. הילדים מרבים להידבק זה מזה בגן, וההומאופתיה מציעה טיפול שיאפשר לילדים לחוות שנה ראשונה בגן ללא חיסורים רבים בגלל שיעול, נזלת, כאב גרון וכול מה שמשפיע גם על שנת לילה טובה ומרגיעה.