חזרה לשגרה לאחר הלידה

התקופה שלאחר הלידה מתחילה לאחר לידת התינוק ומסתיימת כאשר גוף האם חוזר, כמעט או בדיוק, למצב בו היה לפני ההיריון. תקופה זו נמשכת בדרך כלל בין שישה לשמונה שבועות.

במהלך התקופה שלאחר הלידה עוברת האם עוברת שינויים רבים, הן מבחינה רגשית והן מבחינה פיזית. לפעמים מעברים אלה כרוכים גם בחלומות על החזרת הגוף לקדמותו בעזרת טיפולים קוסמטיים יעילים כמו: הקפאת שומן, מתיחת בטן ואפילו מתיחת פנים.

בכול מקרה, בתקופה שלאחר הלידה, האם החדשה אמורה ללמוד:

  • איך להתמודד עם כל השינויים וההתאמות אשר מתרחשים בגופה ובחייה בתקופה זו.
  • איך לטפל בתינוק יחד עם בן זוגה.
  • איך לתפקד כמשפחה שעברה שינוי.

למעשה, כאימא חדשה, על מנת שתוכלי להתחיל לבנות מחדש את כוחך, תצטרכי להתחיל לטפל גם בעצמך. המשמעות היא שבמהלך השבועות הראשונים תהיי זקוקה למנוחה רבה, לתזונה נכונה ולעזרה מאחרים.

דאגי לעצמך

כל הורה חדש לומד שלתינוקות יש שעון פנימי שונה מאשר למבוגרים. תינוק טיפוסי מתעורר כל שלוש שעות ויש צורך להאכיל אותו, להחליף לו חיתולים ולהרגיע אותו. ההורים, ובעיקר האם, יכולים פשוט להשתגע מעייפות ומתשישות, במיוחד אם זה התינוק הראשון.

יחד עם זאת, למרות ששמונה שעות שינה בלילה לא יהיו מנת חלקך בחודשים הקרובים, ההצעות הבאות עשויות להועיל לך למצוא דרכים להשיג מנוחה רבה יותר דווקא עכשיו.

  • בשבועות הראשונים, אימא צריכה להיות משוחררת מכל אחריות שהיא מלבד האכלת התינוק והטיפול בעצמה.

לדוגמה, אם את שוברת את הראש איך תוכלי לצאת לקניות של פריטים שקשורים להופעתו של התינוק החדש (כמו מדף טיפולים, עגלול, שידת החתלה או צעצועים לתינוק שתוך כמה שבועות כבר יתחיל לזחול ולהתעניין בסביבה) – אל תיכנסי ללחץ! במקום זאת כנסי לאינטרנט. בלחיצת כפתור תוכלי למצוא את כל הדרוש לך, וליהנות משופינג מקוון של מוצרים שיגיעו ישר לביתך.

  • לכי לישון כאשר התינוק ישן. לפעמים אלה יהיו רק מספר דקות של מנוחה כמה פעמים ביום, אבל דקות אלה יצטברו למנוחה שאת כה זקוקה לה.
  • צמצמי את מרחב ההתרוצצות וחסכי זמן. עדיף למקם את מיטת התינוק ליד המיטה שלך במיוחד כשאת עדיין צריכה להאכיל את התינוק בלילות.
  • הורים חדשים רבים נהנים מאוד כשחברים או בני משפחה מגיעים לבקר אותם. אבל אימהות חדשות לא אמורות להרגיש שהן חייבות לבדר את האורחים. אז סלחי לעצמך, נמנמי או האכילי את התינוק, ואל תדאגי לאורחים שלך, הם כבר יבינו ויסתדרו.
  • נסי לצאת החוצה כל יום, ולו רק לשעה קלה. זו הזדמנות נהדרת ללכת למכון הכושר ולהתחיל להתעמל בתרגילים המתאימים לאישה לאחר לידה.
  • לאחר השבועיים (או השלושה) הראשונים, השתמשי מדי פעם בבקבוק להנקת הלילה, כך מישהו אחר יוכל להאכיל את התינוק ואת תזכי בכמה שעות שינה רצופות.

תזונה נכונה

גופה של האם עובר שינויים רבים במהלך ההיריון ולאחר הלידה. בנוסף למנוחה, כל האימהות צריכות לשמור על תזונה בריאה כדי להצליח להתאושש ולחזור לשגרה המבורכת.

המשקל שנוסף לך בזמן ההיריון אמור לסייע להתאוששות הגוף ולהנקה. אבל לאחר הלידה, חשוב שתקפידי על תזונה נכונה כך ששוב תהיי פעילה, אנרגטית ומוכנה לטפל היטב בתינוק שלך.

מומחים להנקה ממליצים לאימהות מניקות לאכול כשהן רעבות. אבל לפעמים את כל כך עייפה או עסוקה, עד שאת שוכחת לאכול. לכן, חיוני לתכנן לעצמך ארוחות פשוטות ובריאות שמכילות את כל קבוצות המזון.

עזרה להורים חדשים

תינוק דורש המון עבודה. עמידה בצרכים המתמידים של התינוק החדש שואבת ממך המון זמן ואנרגיה, עד כדי הזנחת מטלות הבית האחרות.

למרות שרוב ההורים החדשים מצליחים להסתדר בכוחות עצמם, כשיש מישהו שמציע לקחת ממך חלק ממטלות הבית, זה יעזור לך להסתגל ביתר קלות לשינויים שהביא אתו התינוק החדש. כך תוכלי להתרכז בצרכים שלך ושל התינוק, במקום בכביסה או בכלים שנערמו בכיור.

העזרה יכולה להגיע מחוג החברים או מהמשפחה, אבל לפעמים גם ממנקה, תמורת תשלום. בן משפחה כמו סבא או סבתא של התינוק החדש יכולים אולי לבוא ולעזור לך, אבל אם לא, תוכלי להעסיק מנקה בתשלום ולהסביר לה באופן ברור מהן המטלות שהיא אמורה לעשות במקומך. כך תוכלי למנוע אי הבנות לא נעימות, במיוחד כשאת כל כך רגישה בתקופה שלאחר הלידה.